Patronen maken

Vragen over bewerkingen, componenten en ladingen en het hoe en/of wat.
Kuifje
Site Admin
Berichten: 238
Lid geworden op: 24-02-2011 20:51

Patronen maken

Bericht door Kuifje » 16-06-2012 08:47

RikkieV,

Ik heb mijn technische meetkennis losgelaten op de Steyr en de Remington en kom tot de volgende gegevens.

Op de Steyr meet ik een OAL (Over All Length) van 74,55 mm en op de Remington scheeldt het een paar 10de meer.
[url=http://postimage.org/image/o6iqe7x17/][img]http://s17.postimage.org/o6iqe7x17/OAL_1.jpg[/img][/url]

Later heb ik een testpatroon gebruikt om te kijken (meten) hoe het zit met de Ogief. (afhankelijk van welke kop je gebruikt).
[url=http://postimage.org/image/8ariagwvj/][img]http://s11.postimage.org/8ariagwvj/OAL_3.jpg[/img][/url]

Zie volgende illustratie
[url=http://postimage.org/image/lzatfb087/][img]http://s15.postimage.org/lzatfb087/DSC_0197.jpg[/img][/url]

Je kan dan wel 74,65 mm OAL meten met de precision mic maar dan zit je misschien met de Ogief al tegen de trekken en velden aan en heb je geen vrije vlucht meer.
Heeft natuurlijk wel te maken met het type kop die je gaat herladen.
Ik heb ca. 25 standaard S&B competition fabrieksmeuk nagemeten en die hebben een OAL van 71 mm.
Weet echter niet welke kop ze gebruikt hebben.

Zelf zet ik de OAL op 72 mm, dit heb ik met diverse testpatronen op de baan als beste ervaren.

Tuurlijk verschild dit per wapen, Maar RikkieV ik zou nu nog effe niet boven die 72 mm OAL gaan en later in je herlaad ervaring VOORZICHTIG met een paar 10de gaan verlengen.
Op die manier leer je het wapen kennen en weet je op een gegeven moment wat het beste recept is voor jou wapen.

Grt. 8)
De oppresso liber

Goose
scherpschutter
Berichten: 179
Lid geworden op: 13-03-2011 00:09

Bericht door Goose » 16-06-2012 18:36

Even voor alle duidelijkheid. Je zult dus voor elke kop, van elk merk, elk gewicht een aparte meting moeten doen. Als je nu zorgt dat je het tooltje welke meegeleverd is ( de stalen huls en de nylon kop) bewaard kun je altijd deze bewaren als referentie voor welke kop dan ook. Het aanlopen van de ogive op je trekken en velden verandert immers niet. Dus bij andere koppen voorzichtig zijn met koppen zetten. lang beginnen en meten met de PM tot dat je een mm van de maximale maat zit.
Hoogstens wordt hij ruimer omdat je inbranding van je loop krijgt op den duur. Daar ontkomen we nooit aan.

Kind kan de was doen 8)
S.N.A.F.U

RikkieV
aspirant schutter
Berichten: 29
Lid geworden op: 29-05-2011 22:50

Bericht door RikkieV » 16-06-2012 22:26

Onderstaande metingen heb ik gedaan vanuit mijn eigen perspectief. En even voor de duidelijkheid, dit blijft bij metingen, totdat ik uiteraard bij onze ervaren leden de bevestiging heb gekregen dat deze metingen correct uitgevoerd zijn. Pas na deze bevestiging en als alles duidelijk is, ga ik pas over op de volgende stap, het werkelijke herladen. Dit zijn zaken waar geen risico mee moet en/of mag worden genomen.

Alle onderstaande metingen zijn 5-voudig uitgevoerd, om van een degelijk gemiddelde uit te kunnen gaan.

De precision mic heeft gemiddeld een OAL van 70,22mm. Met de Landnut meting krijg ik hier een uitlezing van gemiddeld 0.122".

Met een dummy-huls (met ingesneden hals) en een speer-kop in de Landnut, deze tot 0.122" ingesteld. Dit patroon komt hier uit met een OAL van 74,95mm. Kameren en ontladen, lengte neemt niet toe of af. Ook met een de dummy-huls met een beetje ingestoken kop gekamerd en ontladen, ook hier komt een OAL van 74,95mm uit. Hier kan ik de conclusie uit trekken dat dit de OAL-lengte zonder enige vrije vlucht is.

Voor de uiteindelijke OAL ga ik uit van jullie expertise. De vorige eigenaar gaf aan dat hij op 1/10 mm vrije vlucht laadde.

Maar goed, morgenmiddag lekker met de Kuif aan het meten, eens kijken of bovenstaande metingen en voorlopige conclusies te bevestigen zijn. :)

Kuifje
Site Admin
Berichten: 238
Lid geworden op: 24-02-2011 20:51

Bericht door Kuifje » 17-06-2012 01:16

RikkieV,

Ik gaat 50 patronen maken voor jou met Sierra 168 grn koppen (bijna hetzelfde als Speer) en nieuwe hulzen (Lapua) dus voor jou geweer te kameren.

Ik zal verschillende ladingen gebruiken en dan gaan we kijken welke het beste zijn voor jou geweer.

Echter zet ik de patronen wel op 72 mm OAL, op die manier weten we zeker dat we de tabellen niet overschreiden.

Net als wat Goose schreef voor iedere soort kop die je gaat herladen (gewicht en soort) moet je een tabelletje bijhouden,

dit leer je door de ervaring met je geweer en weet je welke soort kop en lading het beste presteerd.

Grt. 8)
De oppresso liber

Goose
scherpschutter
Berichten: 179
Lid geworden op: 13-03-2011 00:09

Bericht door Goose » 17-06-2012 05:18

Zo te zien heb je het begrepen RikkieV. Welkom in de duistere wereld van het Herladen.

Goose.
S.N.A.F.U

Kuifje
Site Admin
Berichten: 238
Lid geworden op: 24-02-2011 20:51

Bericht door Kuifje » 17-06-2012 16:29

Oké RikkieV,

Je hebt nu kennis gemaakt met herladen munitie, blijf binnen die waarde's van de tabellen.

Jou metingen kloppen als een bus, is niks mis mee.

A.s vrijdag zal ik een "proeve van bekwaamheid" bij je doen (grapje) mrgreen

Ik ben benieuwd naar jou eerste batch en zoals ik al zei ga een beetje zoeken welke kop en hoeveelheid kruit het beste bij jou geweer passen.

Herladen is geen "ding" maar een wetenschap.

Ik neem vrijdag wat 155 grn palma kopjes voor je mee.

Suc6

Grt. 8)
De oppresso liber

RikkieV
aspirant schutter
Berichten: 29
Lid geworden op: 29-05-2011 22:50

Bericht door RikkieV » 17-06-2012 18:35

Met dank aan de Kuif een 5-tal variaties (36.5 37 38 40 42) kunnen testen op een OAL van 72mm.
Hier een duidelijke variatie te zien, met het 40gr+ segment als het best groeperend.
Nu de eerste 50 patronen genekt en geprimed. Hier maak ik een 5-tal variaties van, nu met iets kleinere stappen (40 40.5 41 41.5 42).
De vorige eigenaar schoot zelf met Lapua Match, Sierra kop en 41.5gr N140.
Komt dus goed overeen met onze resultaten, nu het resultaat nog een beetje verfijnen.

Begin steeds meer te begrijpen dat het herladen erg leuk is, nog een hobby erbij :wink:

Goose
scherpschutter
Berichten: 179
Lid geworden op: 13-03-2011 00:09

Bericht door Goose » 17-06-2012 18:58

Zoals ik al opmerkte, je snapt het. Als ik thuis ben kom je eens een middag bij mij thuis.
Je hebt nu bij Kuifje gelopen,PIPO heeft wat lopen blaten en Gansmans doet ook net of t"ie het allemaal weet.
Jij komt bij mij , dan kun je vergelijken en het beste er uit filteren wat voor jou het beste werkt.
Na afloop een biertje op terras.
Desnoods bier voor allemaal.
S.N.A.F.U

Goose
scherpschutter
Berichten: 179
Lid geworden op: 13-03-2011 00:09

Bericht door Goose » 17-06-2012 19:05

En dan nog iets !
Niet TE lang fine tunen. Heel vaak is de schutter de beperkende factor. Je krijgt alleen een hoop ergenis.
Het is heel leuk om de juiste patroon te laden maar op een gegeven ogenblik moet je gewoon gaan schieten.
Je kunt gewoon aannemen dat de vorige eigenaar al een wiel voor dit wapen heeft uitgevonden.

Goose
S.N.A.F.U

RikkieV
aspirant schutter
Berichten: 29
Lid geworden op: 29-05-2011 22:50

Bericht door RikkieV » 17-06-2012 19:41

Ohh, biertje, ik ben om :wink:

Wil ook zeker niet teveel tunen, maar op dit moment is er nog een duidelijk verschil merkbaar tussen de groepen, en nog voldoende ruimte voor verbetering op een paar zaken.
Ga er ook vanuit dat qua lading-variatie na vrijdag een conclusie getrokken kan worden.
In ieder geval voor de 168gr Sierra's/Speer's.
Daarnaast vind ik de variatie op dit moment leuk, om ook een goede indruk te krijgen wat iets meer of minder laden exact tot gevolg heeft.
Ben erg leergierig, en meten is weten :)

Plaats reactie